» Blog » Huawei

Het verhaal van Huawei – Als telefoons en horloges slechts het topje van de ijsberg zijn

Tags: Over het merk | Huawei | Slim

6.12.2024 | 7 MIN

Met een startkapitaal van minder dan 3.000 EUR is Huawei erin geslaagd om de nummer één te worden op het gebied van telecommunicatietechnologie, de nummer twee op het gebied van smartphoneverkopen en het is zelfs gelukt om een van de best verkopende smartwatches te worden. Maar wat is de geschiedenis van dit merk?

Belangrijke mijlpalen van Huawei:

  • 1987 – Huawei wordt opgericht
  • 1990 – Begin van de productie van eigen telefooncentrales
  • 1997 – Huawei begeeft zich op de wereldmarkt
  • 1999 – Belangrijke samenwerking tussen IBM en Huawei komt tot stand
  • 2004 – Huawei's eerste mobiele telefoon (C300)
  • 2006 – Huawei wint zijn eerste contract met Vodafone
  • 2007 – Huawei bestrijkt de Mount Everest met zijn mobiele netwerk
  • 2009 – Huawei brengt zijn eerste Android-telefoon uit
  • 2014 – Huawei richt dochteronderneming Honor op
  • 2015 – Huawei Watch, de eerste smartwatch
  • 2019 – Huawei komt op de zwarte lijst en Amerikaanse bedrijven beëindigen de samenwerking
  • 2020 – Huawei verkoopt het merk Honor vanwege financiële problemen door Amerikaanse beperkingen

Als je Huawei zegt, denken de meeste mensen waarschijnlijk aan hun telefoons of smartwatches. Maar de waarheid is dat hun oorspronkelijke businessplan iets heel anders was en het is veilig om te zeggen dat het tot op de dag van vandaag hun primaire focus is –telecommunicatienetwerken. Huawei is vandaag de dag een van de top telecommunicatienetwerken en het zal je moeite kosten om een operator in Europa te vinden die niet samenwerkt met dit Chinese bedrijf.

Tegelijkertijd is Huawei meer dan 100 miljard dollar waard en doet het bedrijf zaken in 170 landen.

Interessant is dat Huawei bijna volledig in handen is van werknemers: 1,42 procent is in handen van oprichter Ren Zhengfei en de rest van de aandelen is in handen van meer dan 60.000 werknemers.

Belangrijke verandering op de Chinese markt speelde Huawei in de kaart

Hoewel het vandaag de dag een enorm bedrijf is, is het bijna niet te geloven hoe bescheiden het bedrijf ooit begon. Oprichter Ren Zhengfei groeide op in een klein dorp in een zeer arm gezin van twee onderwijzers. Na vele jaren in het leger, waar Ren het tot officier schopte, besloot hij in 1987 op 44-jarige leeftijd Huawei te beginnen. Het was niets majestueus – het bedrijf was gevestigd in een appartement in Shenzhen, China, en had een kapitaal van net geen 70.000 kronen.

Een belangrijke verandering op de Chinese markt speelde dit bedrijf in de kaart – sinds 1988 zijn particuliere Chinese bedrijven toegestaan. Hoewel ze hierdoor relatief de vrije hand hadden, hadden ze geen enkele ervaring met hoe zo'n privébedrijf eigenlijk zaken deed.

Aanvankelijk verdiende het bedrijf zijn brood met het doorverkopen van telefooncentrales die in Hong Kong waren gemaakt. Toen het bedrijf het goed begon te doen, beëindigde de firma uit Hong Kong de samenwerking met hen, waardoor Huawei letterlijk gedwongen werd om de cruciale stap te nemen van het ontwikkelen van een eigen communicatieproduct (een PBX genoemd).

Hoewel ze begonnen met kleinere telefooncentrales, bijvoorbeeld voor hotels (met 40 aansluitingen), werkten ze zich op tot de grootste telefooncentrale in heel China, met 2000 aansluitingen. Deze centrale kreeg de naam C&C08 (City & Countryside 08).

Huawei gaat de wereld in

Na 10 jaar alleen in China zaken te hebben gedaan, ging Huawei letterlijk de wereld over. Het begon met een samenwerking met een operator in Hong Kong (dat op dat moment niet onder China viel maar onder Groot-Brittannië) en escaleerde naar een enorme samenwerking met Vodafone. Ze zijn letterlijk ongrijpbaar geworden in het bouwen van netwerken en tegelijkertijd hebben ze leveringsovereenkomsten met 45 van de 50 grote operatorgroepen over de hele wereld.

Omdat Huawei altijd is begonnen te concurreren met grote, vaste concurrenten, heeft het zijn producten vaak moeten leveren aan moeilijk bereikbare plattelandsgebieden en zich geleidelijk een weg moeten banen naar de steden (zowel in China als daarna over de hele wereld). Het bewijs dat ze op echt moeilijk bereikbare plaatsen werkten, kan worden gezien in het feit dat ze in 2007 de Mount Everest zelf bedekten met een mobiel netwerk.

Het nieuwe tijdperk van Huawei is een sterke focus op het 5G-netwerk, dat zich niet alleen uitstrekt tot de snelheid van internet op je telefoon, maar verschillende industrieën beïnvloedt, zoals de besturing van autonome voertuigen, tractoren, virtual reality, enz. In feite brengt de snelheid van gegevensoverdracht geheel nieuwe mogelijkheden met zich mee. Huawei is zelfs het bedrijf geworden met de meeste 5G-contracten.

Huawei groeide heel snel, maar oprichter Ren Zhengfei onderschatte niets. Rond het jaar 2000 begon de oprichter veel inspiratie op te doen bij buitenlandse bedrijven (zoals IBM) en veranderde volledig wat hij deed. Hij betaalde consultants uit Westerse landen, wier uurloon even hoog was als zijn maandloon. Om het bedrijf duurzaam te laten groeien, wist hij dat hij zijn management moest herstructureren. Blijkbaar heeft de stap vruchten afgeworpen.

Als we netwerken doen, waarom dan geen telefoons?

Dit was waarschijnlijk een vraag die ze veel hoorden bij Huawei aan het begin van het millennium. De vraag veranderde in een antwoord in 2004, toen het Chinese bedrijf zijn eerste mobiele telefoon introduceerde: de C300. Maar het belangrijkste jaar was 2009, toen Huawei zijn eerste Android toestel introduceerde – de U8230.

Huawei U8230. Zdroj: dinside.dagbladet.no

Huawei U8230. Bron: dinside.dagbladet.no

Het bedrijf floreerde echt op de smartphonemarkt, wat uitmondde in de oprichting van de dochteronderneming Honor met een focus op jongere klanten. Een jaar later, in 2015, introduceerde Huawei ook zijn eerste smartwatch, de Huawei Watch. Voor een eerste smartwatch was het helemaal geen slechte poging. Hij draaide op het WearOS besturingssysteem, had een saffier glas, een stalen kast, een muziekspeler en een hartslagsensor.

Sindsdien heeft Huawei zowel veel mobiele telefoons als een flink aantal smartwatches uitgebracht.

De VS werpt Huawei obstakels op. Terecht?

De merkgeschiedenis van Huawei liep op rolletjes totdat de Amerikaanse overheid eind 2018 een wet aannam die de federale overheid en haar instanties verbood om zaken te doen met Huawei. Het hele dispuut ontstond op basis van vermoedens van spionage en de samenwerking van Huawei met de Chinese inlichtingendienst.  Aangezien Huawei toonaangevend is op het gebied van 5G-technologie, was dit een drastische stap.

Maar de grootste klap kwam op 20 mei 2019, toen Huawei op de zwarte lijst werd gezet, wat Amerikaanse bedrijven verbiedt om met Huawei samen te werken. Dit was een klap voor Huawei, omdat ze processors (Intel), mobiele chipsets (Qualcomm) of Bluetooth- en Wi-Fi-chips hadden gekocht van Amerikaanse bedrijven.

Het verlies van de samenwerking met het Amerikaanse bedrijf Google was erg pijnlijk. Het betekende dat ze niet langer bij het Android-besturingssysteem konden, inclusief toepassingen zoals Google Maps, Mail, YouTube, enz. Het paradoxale is dat deze verandering geen gevolgen had voor Amerikaanse gebruikers (Huawei-telefoons werden en worden niet verkocht in de VS), maar vooral voor Europese.

Min of meer onmiddellijk daarna kwam Huawei met zijn nieuwe besturingssysteem HarmonyOS, ontwikkeld door HiSilicon (eigendom van Huawei). Tot nu toe moeten ze het downloaden van apps omzeilen (omdat ze geen toegang hebben tot Google Play), wat veel gebruikers afschrikt.

Huawei beschuldigen van spionage is nooit 100% bevestigd. Maar het heeft Huawei zeker financieel getroffen. Of je het merk Huawei wel of niet vertrouwt, is aan jou. Maar veel mensen houden vast aan het idee dat als ze hun gegevens aan iemand moeten toevertrouwen, ze eerder de voorkeur zullen geven aan westerse bedrijven.

Beperkingen vanuit de VS dwongen Huawei om zijn Honor-dochteronderneming in 2020 te verkopen. Zoals ze in het verleden hebben gedaan, proberen ze ook hier onderuit te komen. In 2024 noteerden ze met 9,63% hun hoogste omzetgroei in 4 jaar. Het slechtste jaar was waarschijnlijk 2021, toen hun omzet met bijna een derde daalde.

Ze hebben het behoorlijk goed gedaan in het smartwatch-segment, want ze hebben de afgelopen 6 jaar (2018–2024) gemiddeld ongeveer 10% van alle verkochte smartwatches ter wereld verkocht.

Bronnen:

  • https://www.huawei.com/minisite/whoishuawei/journey.html
  • https://www.mobinfo.cz/od-siti-po-telefony-historie-firmy-huawei/
  • https://mobilizujeme.cz/clanky/5-veci-ktere-rozhodne-musite-vedet-o-znacce-huawei
  • https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-cinska-firma-huawei-loni-zaznamenala-nejvetsi-rust-za-posledni-ctyri-roky-40465938
  • https://www.info.cz/zpravodajstvi-a-komentare/huawei-vs-iphone-think-different-dnes-pasuje-spis-k-telefonu-cinskeho-vyrobce
  • https://cs.wikipedia.org/wiki/Huawei_ban#cite_note-3
  • https://cs.wikipedia.org/wiki/HarmonyOS
  • Foto's: officiële Huawei foto's